Stel je voor: je bent op een netwerkevent en iemand vraagt je wat je nu eigenlijk doet voor werk. Sta jij met je mond vol tanden omdat je niet weet wat je moet zeggen? Dan wordt het tijd om een elevator pitch te maken.
Op zoek naar een nieuwe baan? Grijp je kans en verkoop jezelf subtiel in ieder gesprek dat je voert. Hoe? Door een elevator pitch! Voor je het weet, ontmoet je iemand die voor jou de perfecte baan of een gaaf project klaar heeft liggen. Maar, dan moet je die pitch natuurlijk nog wel even maken … Wij geven je de beste tips over hoe je dit doet.
Tip 1: Kom snel tot je punt
Stel je voor: je staat in je eentje in een lift, chill te wachten tot je boven bent. Shit, de lift stopt en er moet iemand bij. Je zegt de ander gedag, en kijkt weer voor je uit. Maar als je nog eens goed kijkt, zie je dat de CEO van jouw droombedrijf, die je al jaren op social media volgt, naast je staat! Je móét nu een fantastische indruk maken.
Jullie hebben nog een halve minuut voordat jullie boven zijn. Vóór die tijd wil jij verteld hebben wie je bent, wat je doet, waar je in uitblinkt, en hopelijk een connectie maken. Al die dingen bereid je alvast voor in een elevator pitch, die je in één keer op kunt dreunen als je hem nodig hebt.
Een goede elevator pitch is dus kort, maar krachtig. Zeg meteen wat je wilt zeggen, en maak je punt binnen dertig tot zestig seconden.
Tip 2: Beantwoord meteen de belangrijkste vragen
Veel mensen struikelen over hun woorden als ze iemand voor het eerst ontmoeten. Logisch ook, want wat vertel je precies als iemand je vraagt: “Goh, wie ben jij eigenlijk?” Je kunt een gedetailleerd verhaal vertellen over je liefde voor voetbal, en al je huisdieren opsommen, maar daar heeft je (misschien) toekomstige baas niets aan.
Geef altijd antwoord op de volgende vijf vragen:
- Wie ben je?
- Wat doe je?
- Waar werk je nu?
- Waarom moet je gesprekspartner dit weten?
- Hoe ben je anders dan anderen?
Voorbeeld: “Hi, ik ben Paul, een zelfstandige designer. De grafische designs die ik maak voor de producten van mijn klanten, zorgen ervoor dat hun naamsbekendheid wel met 30 procent gestegen is. Dit zorgt er dan weer voor dat mensen de producten eerder kopen als ze in een drukke supermarkt komen. Ik let er namelijk niet alleen op dat mijn designs mooi zijn, maar ook nog eens op wat ze met je klanten doen. Ik werk nu voor vijf klanten, maar ik breid mijn portfolio graag uit!”
Tip 3: Let niet alleen op wat je zegt, maar ook op hoe je het zegt
Hoe krachtig je elevator pitch inhoudelijk ook is, als je hem niet weet over te dragen, ben je nergens. We snappen dat je zenuwachtig bent als je je pitch houdt, maar blijf steeds opletten hoe je overkomt.
Glimlach bijvoorbeeld. Als je lacht en de ander in zijn of haar ogen kijkt tijdens het praten, kom je eerlijk en zelfverzekerd over. Daarmee maak je een geweldige eerste indruk!
Let ook op je lichaamstaal en neem een stevige houding aan. Leun niet achterover, maar sta rechtop. Zo laat je (letterlijk) zien dat je stevig in je schoenen staat en echt geïnteresseerd bent in het gesprek.
Hoeveel emotie je toont, laat ook goed zien hoe belangrijk je het gesprek vindt. Gebruik bijvoorbeeld gezichtsuitdrukkingen om te laten zien dat je enthousiast bent. Ben je aan het woord? Praat dan met veel intonatie in je stem om spontaan en geïnteresseerd over te komen.
Onthoud: laat je passie zien
Het allerbelangrijkste in jouw elevator pitch? Laat zien dat je gepassioneerd bent. Niets is leuker dan met iemand in gesprek zijn die echt houdt van wat hij doet. Of je nu wat stottert van de zenuwen, of tóch wat langer nodig hebt dan een minuut, maakt niet uit. Als jouw gesprekspartner door heeft dat je gemotiveerd bent, kun jij jezelf zo een baan in kletsen.
Bron: Theundercoverrecruiter